Neon spellen
Mahjong Spellen
Puzzel Spellen
Verborgen Objecten
Actiespellen
Match 3 Spellen
Meer
Klaverjassen

Klaverjassen Contrée

Instructies voor Klaverjassen Contrée

Speel Klaverjassen met een biedsysteem. Klaverjassen Contrée is afgeleid van het Franse Belote Contrée of Belote Coinchee.

Meer informatie over klaverjassen en de spelregels en puntentelling vind je op de Klaverjassen pagina.
Werkt het niet? Voor dit spel moet je Java geïnstalleerd hebben. Krijg je de melding Application blocked by security settings? Zet dan de veiligheidsinstellingen op Medium in het Java control panel (meer info). Voeg tevens http://www.patiencespelen.nl toe aan de uitzonderingslijst. Zie http://java.com/nl/download/help/jcp_security.xml.

Klaverjassen Contrée is een klaverjas variant met een biedsysteem. Spelers kunnen met dit systeem bieden hoeveel punten zij denken te halen als een bepaalde kleur troef wordt. Bieden kan vanaf 80 punten en gaat in stappen van 10, dus 80, 90, 100 etc. tot en met een pit (een pit bieden is 250 punten). Het bieden gaat om de beurt, je mag ook passen. Het spelen werkt als gewoon klaverjassen (Rotterdams of Amsterdams) met 1 wijziging: De enige roem die kan worden gehaald is met heer en vrouw van troef in de hand van de partij die speelt. Dit heet stuk en wordt automatisch gemeld bij de eerste slag en is 20 punten waard. Deze punten tellen mee voor het bod/contract. Tijdens het spelen kan er dus geen roem vallen. Het spel eindigt wanneer WIJ of ZIJ na het uitspelen van een ronde 2000 punten of meer hebben. Degene met de meeste punten wint vervolgens.

Bieden werkt als volgt:

  1. Je kunt bieden of overbieden op een kleur en het aantal punten, je moet daarbij altijd minstens 10 punten hoger bieden dan het bod wat al op tafel ligt, ligt er nog geen bod en ben je de eerste die biedt dan moet je minimaal 80 bieden op een kleur.
  2. Je kunt passen.
  3. Je kunt een Pit bieden. Wanneer je denkt dat je alle punten gaat halen (niet te verwarren met alle slagen), dan kun je 250 punten bieden. Indien je het haalt, dan krijg je dus 250+162 punten, de tegenpartij krijgt dan uiteraard 0 punten omdat er geen punten door hen zijn gehaald.
  4. Je kunt doubleren (ook op een pit), daarmee geef je aan dat je denkt dat je tegenstander het geboden aantal punten op een troefkleur niet gaat halen. Daarna wordt er gespeeld om de dubbele punten van het contract, dit kan eventueel ook gere-doubleerd worden (je speelt dan om 4x het aantal punten van het bod). De tegenstander kan ook jouw bod doubleren waarbij jij het eventueel kunt re-doubleren.
  5. Wanneer na een bod de overige 3 spelers passen, mag de bieder zijn bod nog eens verhogen, of passen en het bod zo laten. Na het verhogen mogen de andere spelers nog een keer bieden/(re)doubleren of passen.
  6. Het bieden eindigt als er is gedoubleert (evt gevolgd door re-doubleren) óf wanneer er 4x achter elkaar is gepast.

De puntentelling werkt als volgt:

  1. Als je een bod haalt, krijg je het aantal punten van dat bod PLUS de punten van de slagen, de tegenstander krijgt dan alleen het aantal punten van hun slagen. Bijvoorbeeld als je een bod van 80 punten op harten doet en je haalt 86 punten, dan krijgen WIJ 80+86=166 punten en ZIJ (de tegenstanders) 76 punten.
  2. Als je een bod niet haalt, krijgen WIJ 0 punten en de tegenstander 162 plus het bod. Als je bijvoorbeeld een bod van 90 niet haalt, dan krijgen ZIJ 90+162=252 punten en WIJ 0 punten.
  3. Als je een gedoubleerd bod haalt dan krijg je 2x het aantal punten van het bod PLUS de punten van de slagen en de tegenstander krijgt alleen het aantal punten van hun slagen. Stel we zijn gedoubleerd op een bod van 90 harten en we halen 103 punten dan krijgen WIJ 2x90+103=283 punten en ZIJ 59 punten. Bij een geredoubleerd bod is het 4x het aantal punten van het bod PLUS de punten van de slagen, bij hetzelfde voorbeeld krijgen WIJ dan 4x90+103=463 punten.
  4. Als je een redoubleerd bod niet haalt, dan krijgen ZIJ 162 punten PLUS 2x het bod en WIJ 0 punten. Als wij dus een geredoubleerd bod van 110 op schoppen niet halen, dan krijgen ZIJ 162+2x110=382 punten en WIJ 0 punten. Bij een geredoubleerd bos is dat 162+4x het bod.

De computertegenstanders in dit spel hanteren een biedsysteem. Hieronder staat de uitleg daarover.

Als een speler de eerste is (die in ronde 1) gaat bieden:

  • 80 punten als de speler de boer of de nel heeft van een kleur.
  • 90 punten als de speler de boer en de nel (9) heeft van een kleur.
  • per aas (anders dan troef) + 10 punten toevoegen aan het bod.
  • als je stuk van troef in de hand hebt +20 punten daar bovenop.
  • anders passen.

Als er al een bod is uitgebracht, dan wordt door een andere speler geboden volgens bovenstaande regels, maar uiteraard alleen in het geval dat dit minimaal 10 punten hoger is dan het hoogste bod.

Als de medespeler (maat) het hoogste bod heeft, dan wordt het volgende geboden:

  • heb je de boer en de nel van de gevraagde kleur: +30 meer dan bod van de maat.
  • heb je de boer van de gevraagde kleur: +20 meer dan bod van de maat.
  • heb je de nel van de gevraagde kleur: +10 meer dan bod van de maat.
  • per aas (anders dan troef) + 10 punten toevoegen aan het bod.
  • als je stuk van troef in de hand hebt +20 punten daar bovenop.
  • je gaat overbieden op een andere kleur als het bod voor die kleur hoger is dan het eventueel verhoogde bod van de maat.
  • anders passen.

Wanneer het hoogste bod van de tegenpartij is, dan wordt er gedoubleerd als:

  • een speler de boer heeft + minstens 1 andere troef + minstens een aas van een andere kleur
  • een speler de nel heeft + minstens 2 andere troef + minstens een aas van een andere kleur
  • een speler minstens 4 andere troeven hebt + minstens een aas van de andere kleur
  • een speler minstens 3 andere troeven hebt + minstens twee azen van de andere kleur
Favoriet
Klik om dit spel toe te voegen aan je favorieten.
Beoordeling
Huidige beoordeling: 3.0 op basis van 349 stemmen.
Populariteit
127.864
Dit spel is 127.864 keer gespeeld.
Top